This article was written in 2015. It might or it might not be outdated. And it could be that the layout breaks. If that’s the case please let me know.

Wie gaat er over grid-, HTML- en CMS-keuze?

Wie bepaalt er wat voor grid er gebruikt moet worden in een nieuw te bouwen site? Wie beslist er welk CMS er gebruikt moet worden? Wie bepaalt er hoe de HTML er uit ziet? Dit zijn allemaal redelijk eenvoudige vragen, maar de antwoorden zijn niet zo eenvoudig. Zeker niet in een groot design-team. Het hangt er vaak maar vanaf.

Grids

Laatst sprak ik met een design-team van een groot Nederlands webbureau. We hadden het over hoe multidisciplinaire design-teams samen zouden moeten werken. Iedereen is het er op zich wel over eens dat er meer samengewerkt moet worden, maar hoe? En wie beslist wat precies? Ze kwamen met een voorbeeld. De grafische ontwerper had een ontwerp gemaakt wat gebruik maakt van een mooi asymmetrisch grid. Volgens de ontwerper kwam de content hierdoor veel beter tot z’n recht. De front-end developer daarentegen vond het veel te complex: “wij gebruiken bootstrap” zei hij en paste de hele layout aan zodat alles in een saai 12-koloms grid past. Natuurlijk vindt de ontwerper dit niet tof. Maar wie heeft er in dit geval gelijk? Wie moet deze keuze maken? Je zou zeggen dat dit de verantwoordelijkheid van de grafisch ontwerper is. Maar er is ook wel iets voor te zeggen dat de developer er iets over te zeggen heeft. Als het twee dagen duurt om een complex asymmetrisch grid te bouwen, en het kost een uurtje om een bootstrap-grid in te zetten dan is er discussie mogelijk. Twee dagen werken aan een grid betekent twee dagen niet werken aan iets anders. Dit geldt overigens voor alle features. Blingbling staat vaak tegenover budget. Daar moet over gediscussieerd worden. Beslissingen moeten weloverwogen genomen worden en door het hele team gedragen worden.

Overigens is er geen enkele reden om saaie bootstrap-grids te gebruiken. Ik raad alle ontwerpers die ooit in deze discussie verzeild raken aan om ervaring op te doen met Gridset, een tool waarmee je responsive grids kunt ontwerpen. Er komt zelfs kant en klare code uit. Hiermee neem je het budget-argument direct weg en kan je wél spannende layouts maken. Wat mij betreft heeft iedereen die bootstrap zegt per definitie altijd ongelijk.

HTML

Front-end developers bepalen hoe de HTML gestructureerd moet worden, vaak aan de hand van wireframes en photoshop mockups. Dit doen ze meestal alleen. Terwijl dit toch een nogal fundamenteel werkje is: tijdens het schrijven van de HTML wordt er bepaald wat er belangrijker is. De hiërarchie van de pagina. Vaak is die wel een beetje af te leiden uit de mockups, maar vaak ook niet helemaal. En bovendien kan je je afvragen: het ontwerpen en bouwen van het fundament van elke pagina, moet je dat wel overlaten aan één enkel persoon? Ik zelf denk van niet. Er zijn bepaalde keuzes in het ontwerpproces die je niet door één enkele specialistische discipline moet laten nemen. En de structuur van de HTML is er daar een van. Daar hebben alle leden van het design-team mee te maken. En bovendien is de structuur van de HTML ook nog eens van invloed op andere design-keuzes. Maar ik denk dat in dit geval er iets anders aan de hand is: de structuur van de HTML wordt niet alleen door te weinig mensen bepaald, hij wordt vooral te laat bepaald. Ik denk dat de HTML structuur tegelijk ontworpen moet worden met onderdelen van het grafisch ontwerp. Die twee dingen zijn namelijk van invloed op elkaar.

CMS

Dit zijn geen onoverkomelijke design-problemen. Een paar keer goed met elkaar praten lost dit wel op. Er worden veel dommere beslissingen gemaakt door de verkeerde mensen, vooral in hele grote organisaties. De keuze voor een CMS bijvoorbeeld. Die keuze wordt bijna altijd gemaakt door de business en door back-end developers. Bizar genoeg wordt hier bijna nooit een content-editor en al helemaal nooit iemand uit het design-team bij gevraagd. Ik denk dat dat een van de redenen is dat alle enterprise CMS’en zo krankzinnig slecht zijn. De keuze voor zo’n CMS wordt door de verkeerde mensen gemaakt, op verkeerde gronden. Bovendien wordt die keuze vaak ook veel te vroeg gemaakt. Hoe kan je nou beslissen wat voor systeem je nodig hebt als je nog helemaal niet weet wat voor oplossing er moet komen?